Vyškov, 2. března 2025 – S parkováním ve vnitroblocích se při výstavbě ve druhé polovině minulého století nepočítalo. Jenže intenzita dopravy se za ta léta enormně navýšila, takže lokalita Na Hraničkách dostává každé odpoledne a večer při hledání místa k zaparkování pořádně zabrat. Začíná tak dlouho plánovaná revitalizace všech tří vnitrobloků. Klíčové je právě navýšení počtu parkovacích stání v sídlišti.
Území měla stavební firma obsadit s cílem zahájení dílčích prací už v průběhu podzimu. Nakonec kvůli délce stavebního řízení proběhnou veškeré změny až letos. V listopadu radnice o změně informovala předsedy jednotlivých společenství vlastníků.
Zhruba dva roky starý plán původně zamýšlel stavební zásahy po blocích. „Vize byla taková, že každý rok zrekonstruujeme jeden. Nakonec přistupujeme k revitalizaci celého prostoru. Primárně jde o řešení parkovacích kapacit a chodníků, ale podstatná je také návaznost na zeleň, veřejné osvětlení, umístění kontejnerových stanovišť či relaxační plochy,“ vyjmenoval místostarosta města Roman Celý.
Platí tedy i zachování stávajícího rázu právě volnočasových ploch, kdy první vnitroblok slouží jako průchozí a odpočinková zóna, druhý má být kromě klidové zóny rozšířený o pohybové a sportovní prvky. Třetí vnitroblok pak zůstává plochou s herními prvky pro děti. „V průběhu února jsme využili čas a s předsedy společenství vlastníků prodiskutovali právě ještě konkrétní obsazení volnočasových ploch jednotlivých dvorů,“ řekl místostarosta Celý.
Území měla stavební firma obsadit s cílem zahájení dílčích prací už v průběhu podzimu. Nakonec kvůli délce stavebního řízení proběhnou veškeré změny až letos. V listopadu radnice o změně informovala předsedy jednotlivých společenství vlastníků.
Zhruba dva roky starý plán původně zamýšlel stavební zásahy po blocích. „Vize byla taková, že každý rok zrekonstruujeme jeden. Nakonec přistupujeme k revitalizaci celého prostoru. Primárně jde o řešení parkovacích kapacit a chodníků, ale podstatná je také návaznost na zeleň, veřejné osvětlení, umístění kontejnerových stanovišť či relaxační plochy,“ vyjmenoval místostarosta města Roman Celý.
Platí tedy i zachování stávajícího rázu právě volnočasových ploch, kdy první vnitroblok slouží jako průchozí a odpočinková zóna, druhý má být kromě klidové zóny rozšířený o pohybové a sportovní prvky. Třetí vnitroblok pak zůstává plochou s herními prvky pro děti. „V průběhu února jsme využili čas a s předsedy společenství vlastníků prodiskutovali právě ještě konkrétní obsazení volnočasových ploch jednotlivých dvorů,“ řekl místostarosta Celý.
V prvním vnitrobloku, který je nejblíž páteřní Purkyňově ulici, bude komunikace dvoupruhová, obousměrná a slepá, po jejích stranách vznikne 35 parkovacích stání, většinou kolmých. „Práce v jednotlivých částech budou vypadat podobně, tedy odstranění stávající vozovky, chodníků i dalších zpevněných ploch. Zaměříme se rovněž na přístup k jednotlivým vstupům do bytových domů, na úpravu přilehlých zelených ploch, na uliční vpusti či nové dopravní značení. Nesmíme zapomínat ani na náročné přeložky stávajícího veřejného osvětlení či změny u uložení zemních sítí technického vybavení. Zkrátka revitalizace není jen o parkování, je o celkovém zlepšení společného prostoru, o podpoře komunity a završení letité snahy,“ poznamenal vyškovský starosta Karel Jurka.
Druhý vnitroblok nově nabídne 32 parkovacích stání, třetí pak 29 míst, znovu vesměs kolmých. Obnovy se dočká také zadní chodník podél plotu, který všechny vnitrobloky spojuje. „Na základě požadavku vodohospodářů budeme také jinak řešit likvidaci povrchových dešťových vod z uličních vpustí a ze zpevněných ploch. Vypouštění bude regulované, takže při deštích vodu zadrží podzemní retenční nádrže, které následně zajistí řízený odtok do kanalizace,“ připomněl místostarosta Celý.
Nejvhodnější nabídku nakonec podala společnost EUROVIA CZ, a to za cenu ve výši téměř 22,4 milionu korun. „Celková předpokládaná cena byla přitom na 26 milionech,“ upozornil na výraznou úsporu místostarosta Celý. Zahájení prací je naplánované na pondělí 3. března.
Opatření zlepší dostupnost parkování a sníží každodenní dopravní chaos. „Aktuálnímu stavu nešlo jen tak přihlížet. Parkování aut zároveň znemožňovalo zákonem stanovenou průjezdnost pro složky integrovaného záchranného systému, což komplikuje poskytnutí pomoci lidem při zdravotních potížích nebo při požáru. Těší mě, že záměr, který se z objektivních důvodů roky posouval, zrealizujeme. Výsledkem bude harmonické řešení zohledňující jak potřebu parkování, tak i kvalitu života v lokalitě. Vytvoříme bezpečnější a udržitelnější sídliště,“ shrnul starosta Jurka.
Na jaře loňského roku proběhlo ve všech dvorních částech hojně diskutované kácení stromů a keřů. Šlo o nalezení vyváženého řešení, které bude přínosné jak pro životní prostředí, tak pro potřeby dopravy. „Od začátku bylo samozřejmě zjevné, že se zeleň dostane s nárůstem počtu parkovacích míst do kolize. Pokaždé jde o téma, které rozdělí společnost na dvě skupiny. Vegetaci chceme do lokality pochopitelně vrátit, ale v jiné velikosti a v jiném prostorovém uspořádání. Terénní zásahy budou spočívat v urovnání zeminy, osetí travním semenem i v dalších sadových úpravách. Co se náhradní výsadby týče, počítáme zejména s javory babyka a také habry obecnými,“ oznámil místostarosta Vyškova Josef Kachlík.
Opatření zlepší dostupnost parkování a sníží každodenní dopravní chaos. „Aktuálnímu stavu nešlo jen tak přihlížet. Parkování aut zároveň znemožňovalo zákonem stanovenou průjezdnost pro složky integrovaného záchranného systému, což komplikuje poskytnutí pomoci lidem při zdravotních potížích nebo při požáru. Těší mě, že záměr, který se z objektivních důvodů roky posouval, zrealizujeme. Výsledkem bude harmonické řešení zohledňující jak potřebu parkování, tak i kvalitu života v lokalitě. Vytvoříme bezpečnější a udržitelnější sídliště,“ shrnul starosta Jurka.
Na jaře loňského roku proběhlo ve všech dvorních částech hojně diskutované kácení stromů a keřů. Šlo o nalezení vyváženého řešení, které bude přínosné jak pro životní prostředí, tak pro potřeby dopravy. „Od začátku bylo samozřejmě zjevné, že se zeleň dostane s nárůstem počtu parkovacích míst do kolize. Pokaždé jde o téma, které rozdělí společnost na dvě skupiny. Vegetaci chceme do lokality pochopitelně vrátit, ale v jiné velikosti a v jiném prostorovém uspořádání. Terénní zásahy budou spočívat v urovnání zeminy, osetí travním semenem i v dalších sadových úpravách. Co se náhradní výsadby týče, počítáme zejména s javory babyka a také habry obecnými,“ oznámil místostarosta Vyškova Josef Kachlík.