zpět na tiskové zprávy

Lepší orientace v krizových situacích. Učitelé zažili praktický nácvik

Lepší orientace v krizových situacích. Učitelé zažili praktický nácvik
Vyškov, 5. června 2025 – Aktivní útočník. Termín, ze kterého snad každému zamrazí. Označuje člověka, který se dopouští násilného útoku, obvykle s cílem způsobit co největší ztráty na životech. Pedagogové Základní školy Tyršova v květnu zažili další ze série školení, které se teoreticky i prakticky věnovalo postupům pro případ mimořádných událostí. Další vyškovské školy ji budou následovat.

Školení se zúčastnili také ostatní ředitelky a ředitelé mateřských a základních škol, další setkání proběhnou v konkrétních zařízeních. „Tehdy budou proškoleni všichni zaměstnanci, takže i kuchařky či uklízečky. Účastníkům poskytne důležité znalosti a dovednosti pro zvládání krizových situací. Cílem je připravit pedagogy na možné hrozby a naučit je postupy, které mohou zvýšit bezpečnost jejich i žáků. Žijeme ve světě, kde se dříve nemyslitelné stává bohužel realitou,“ prohlásil místostarosta Vyškova Karel Goldemund s tím, že součástí školení jsou také bezpečnostní analýzy, kdy odborníci na místech samých pro zřizovatele, tedy město, vyhodnotí případná rizika.

Kurz vede odborný tým, který splňuje všechny kvalifikační a odborné požadavky podle bezpečnostních standardů Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a Policie České republiky. „Základní škola Tyršova se dlouhodobě věnuje vzdělávání v oblasti ochrany měkkých cílů. Aktuální program se skládal ze dvou částí: teoretického zopakování základních principů včetně první pomoci a následně praktického cvičení, které zahrnuje simulaci krizové situace,“ shrnul za Národní institut pro bezpečnostní informace Peter Šramatý.

Lepší orientace v krizových situacích. Učitelé zažili praktický nácvik

Vedení Základní školy Tyršova se začalo bezpečností z pohledu ochrany měkkých cílů zabývat na začátku školního roku 2023/2024. „Smutné tragické události z prosince 2023 v Praze nás utvrdily v tom, že tímto směrem je dobré se orientovat. Bohužel. Nechtěli jsme pouze jednorázové setkání, ale domluvili jsme se na dlouhodobé spolupráci. Cílem je zajistit, aby se učitelé cítili připravení a měli k dispozici jasné strategie pro ochranu sebe i svých žáků. Pochopitelně doufáme, že situace podobné těm z dnešního cvičení nikdy nenastanou. Spolupráce s instruktory je velmi dobrá. Nejde jen o ukazované a popisované příklady, ale také o nabízená řešení. To vnímám jako podstatné,“ zdůraznil ředitel školy Zdeněk Pitela, zatímco zaplněná školní jídelna si právě vyslechla řadu zajímavých tipů v případě laické neodkladné přednemocniční péče.

Praktickou část rovněž představovala imitace střelby na chodbě školy. Učitelé si pod dohledem instruktorů vyzkoušeli správné reakce – zamknutí, zabarikádování dveří a další postupy. „Je důležité se směrem k dětem vyhnout obratům: Proboha, co se děje, co budeme dělat? Říkejte jim, že teď zamkneme dveře, teď se půjdeme schovat, teď budeme potichu. Říkejte jim, co mají dělat, ne proč se to děje! Zkrátka je veďte v tom, co mají dělat nebo co vy budete dělat,“ apelovali instruktoři směrem k pedagogům.

Po každém scénáři tak proběhla společná vyhodnocení, kdy instruktoři popsali, co se povedlo a co lze v budoucnu řešit lépe. „Během debaty o předchozím cvičení pak došlo k překvapivé situaci, kdy mezi instruktory vypukl útok nožem. Pedagogové tak byli nuceni reagovat v reálném čase a v jejich pracovním prostředí, aniž by měli předem informace o tom, co se stane. Těší nás, že se Vyškov problematice věnuje, musím tak pochválit dlouhodobé vzdělání v oblasti bezpečnosti ve školách,“ ocenil Šramatý.

Lepší orientace v krizových situacích. Učitelé zažili praktický nácvik
04.06.2025