Vyškov, 18. června 2025 – Lokalitu měla stavební firma obsadit s cílem zahájení dílčích prací už v průběhu podzimu. Nakonec kvůli délce stavebního řízení proběhly veškeré práce až letos. Důležitý je ovšem samotný výsledek: Hraničky, respektive její tři vnitrobloky změnily svou podobu. Klíčové je především výrazné navýšení počtu parkovacích stání, díky čemuž má každodenní složité hledání volného místa konečně ustoupit většímu komfortu a klidu.
Přes dva roky starý plán původně zamýšlel stavební zásahy po blocích. „I vzhledem k tomu, že má město v docházkové vzdálenosti stále pronajaté parkovací kapacity na soukromých pozemcích v areálu bývalé restaurace U Prcka, jsme nakonec přistoupili k revitalizaci celého prostoru. Děkujeme obyvatelům vnitrobloků za trpělivost, investiční akce i přes přirozeně zvýšenou poptávku po parkovacích místech proběhla bez zásadnějších komplikací. Nakonec byla dokonce hotová v předstihu,“ prohlásil vyškovský starosta Karel Jurka.
Největší překážkou se nakonec stal výskyt nevhodné zeminy v podloží. Při přípravě stavby vycházel projektant z geologického posouzení lokality, podle kterého se pod asfaltovou komunikací měla nacházet dostatečně únosná konstrukce vozovky. „Práce firma zahájila ve všech dvorech souběžně. Po odtěžení zeminy na úroveň zemní pláně provedla její statickou zatěžovací zkoušku. Výsledek byl nevyhovující, stejně jako u dalších dvou. Proběhla tak úprava podloží do půlmetrové hloubky pomocí drceného kameniva k zajištění dostatečné únosnosti pláně,“ popsal dílčí kroky místostarosta města Roman Celý.
Stavební zásahy začaly v březnu, v první polovině června bylo hotovo. „Do doby vydání kolaudačního rozhodnutí bude lokalita průjezdná s upozorněním, že řidiči a obyvatelé procházejí a projíždějí stavbou,“ poznamenal starosta Jurka.
Přes dva roky starý plán původně zamýšlel stavební zásahy po blocích. „I vzhledem k tomu, že má město v docházkové vzdálenosti stále pronajaté parkovací kapacity na soukromých pozemcích v areálu bývalé restaurace U Prcka, jsme nakonec přistoupili k revitalizaci celého prostoru. Děkujeme obyvatelům vnitrobloků za trpělivost, investiční akce i přes přirozeně zvýšenou poptávku po parkovacích místech proběhla bez zásadnějších komplikací. Nakonec byla dokonce hotová v předstihu,“ prohlásil vyškovský starosta Karel Jurka.
Největší překážkou se nakonec stal výskyt nevhodné zeminy v podloží. Při přípravě stavby vycházel projektant z geologického posouzení lokality, podle kterého se pod asfaltovou komunikací měla nacházet dostatečně únosná konstrukce vozovky. „Práce firma zahájila ve všech dvorech souběžně. Po odtěžení zeminy na úroveň zemní pláně provedla její statickou zatěžovací zkoušku. Výsledek byl nevyhovující, stejně jako u dalších dvou. Proběhla tak úprava podloží do půlmetrové hloubky pomocí drceného kameniva k zajištění dostatečné únosnosti pláně,“ popsal dílčí kroky místostarosta města Roman Celý.
Stavební zásahy začaly v březnu, v první polovině června bylo hotovo. „Do doby vydání kolaudačního rozhodnutí bude lokalita průjezdná s upozorněním, že řidiči a obyvatelé procházejí a projíždějí stavbou,“ poznamenal starosta Jurka.
Zrovna o uspořádání relaxačních ploch jednotlivých dvorů ještě na jaře zástupci radnice diskutovali s předsedy společenství vlastníků. Vesměs si přáli zachovat stávající podobu. První vnitroblok ve směru od Purkyňovy ulice nadále poslouží coby odpočinková zóna s posezením. „Druhý zůstává rovněž klidovou zónou, rozšiřujeme ho ovšem o pohybové a sportovní prvky. Workoutovou sestavu a dva posilovací stroje necháme osadit v brzké době. Třetí vnitroblok pak zůstává plochou s herními prvky pro děti, vrátily se do něj repasované,“ upřesnil místostarosta Celý.
Počítá se pochopitelně také s další zelení, jen v jiné velikosti a v jiném prostorovém uspořádání. Výsadba stromů a okrasných záhonů i osetí travnatých ploch proběhne na podzim. „V rámci náhradní výsadby plánujeme zejména vysazení javorů babyka a habrů obecných, které vegetaci vhodně doplní,“ zopakoval místostarosta Vyškova Josef Kachlík.
Náklady na stavbu včetně projektové dokumentace, přeložek, sportovních prvků či odhadu obnovy zeleně se nakonec vyšplhaly na 25 milionů korun.
Investice zlepší dostupnost parkování a přispěje k uklidnění každodenní dopravní situace. „Neorganizované parkování v sídlišti často bránilo průjezdu vozidel integrovaného záchranného systému, což ohrožovalo včasné poskytnutí pomoci při zdravotních komplikacích nebo požáru. Mnohým šoférům to bohužel vůbec nevadilo. Naším cílem bylo nalézt vyvážené řešení, které zohlední potřeby obyvatel na parkování i zachování kvality života v lokalitě,“ shrnul starosta Jurka.